Заняття

Декоративне панно в змішаній техніці

(слайд №1)
     Виготовлення виробу розраховано на 15 годин, 5-6 занять (в залежності від вікового складу гуртківців та розподілу годин щодо розкладу занять).
Мета:
     * Навчальна: знайомити учнів з особливостями розпису в техніці холодний батик, навчити виготовляти резервуючу суміш для холодного батику, закріпити знання з історії виникнення та розвитку мистецтва батику; оволодіти певними методами, принципами та технічними прийомами роботи, а також підбору і гармонії кольорів; познайомити з принципами роботи в техніці сухого валяння; показати можливість з’єднання двох технік в одній роботі;
     * Розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, уяву, естетичне сприйняття, інтерес до художнього розпису тканини та роботи з вовною, почуття смаку;
     * Виховна: виховувати потреби у творчому самовираженні, естетичний підхід до творчої праці, охайність, терплячість, старанність; формувати національну свідомість дітей, патріотичні почуття, працелюбство, духовні та моральні цінності засобами декоративно-ужиткового мистецтва.
Методи і прийоми: словесні, наочні, практичні.
Методичне забезпечення: ілюстрації, інструкційні картки, таблиці з наробітками, ескізи, малюнки дітей.
Обладнання, матеріали та інструменти: папір, простий олівець, рама, тканина, скляні трубочки, фарби (анілінові, акрилові), пензлі, вата, поролон,
сіль, вовна, голки для валяння, рамка для оформлення робіт.
 Технічні засоби навчання: комп’ютер, телевізійний екран, носії інформації.
Об’єкт праці: Декоративне панно.
 Очікуваний результат: дитячі роботи, виготовленні в техніках холодний батик та сухе валяння (створення та оформлення композиційної роботи).
Вік дітей: 9-12 років.
Заняття №1
     Тема: Батик – ручний розпис по тканині. Види розпису тканини
      (гарячий та холодний батик). Декоративне панно (холодний батик).
     Сьогодні на занятті ми починаємо роботу над декоративним панно і познайомимось з двома видами декоративно-прикладного мистецтва - художнім розписом тканини та валянням
(слайд №2)
     Робота розрахована на п’ять занять.
     1заняття - знайомство з технікою батик та створення ескізу майбутнього панно;
     2 заняття - натягування тканини на раму, резервування контура малюнка;
     3  заняття – розпис фарбами з доповненням додатковими ефектами;
     4 заняття - знайомство з технікою сухого валяння, привалювання елементів за допомогою спеціальної голки;
     5 заняття - проробка деталей та оформлення роботи.
     Ручний художній розпис тканини, як своєрідний вид оформлення текстильних виробів, має багатовікову історію. Найпоширінішим є спосіб оформлення тканини за допомогою резервуючих сумішей (резервів), відомий під назвою батик. Суть цього способу полягає в тому, що ділянки тканини, які не мають бути зафарбовані, покривають резервом (бджолиний віск, парафін, різні смоли), які просочуючи тканину, захищають її від фарб.
     Підготовлену таким чином тканину опускають у фарбу і зафарбовують, а потім видаляють з неї резерв. Внаслідок цього на тканині дістаємо білий рисунок на зафарбованому фоні.
 
(слайд №3)
    Слово “батик” яванського походження і в перекладі означає “малювання гарячим воском”. Мистецтво батику розвивали з глибокої давнини багато народів світу – індійці, китайці, єгиптяни, перуанці, але найвищого розвитку і художньої досконалості воно досягло в Індонезії на Яві. Більшість дослідників вважає, що батик зародився у ХІІІ-ХІV столітті. На протязі XVII століття Індонезія стала колонією Голандії, у зв'язку з чим Європейська культура внесла свій величезний внесок у розвиток батику в Індонезії.
     Повільно "батик" в Европі став займати усе більше і більше місця у розвитку образотворчого мистецтва.
     У нашій країні батик зародився у 30-х роках ХХ століття і отримав розвиток і визнання.
     У 80-90 роки XX століття, батик широко почав застосовуватися у оформленні інтер'єрів та одязі. У цій техніці розписувались не тільки панно, але й декоративні тканини, штори, постільні речі, ширми, скатертини, хустки, краватки, шарфи та багато іншого.
 
(слайд №4)
       
 
(слайд №5)
         Ручні розписи тканини вміщують так званий гарячий батик та холодний батик. Кожний з них має свої особливості.
Гарячий батик. 
   
(слайд №6)
    В якості резерву в гарячому батику використовується віск. Віск наноситься за допомогою спеціального інструменту, званого чантінгом . Місця, покриті воском, не поглинають фарбу, а також обмежують її поширення. Гарячий батик називається гарячим тому, що віск використовується в «гарячому» розплавленому вигляді. Цей спосіб використовується в основному для розфарбовування бавовняної тканини. По завершенні роботи віск із поверхні тканини видаляється. Ефект розпису досягається завдяки пошаровому нанесенню фарби.
     Холодний батик
(слайд №7)
    У холодному батику склад, що резервує, наноситься на тканину у вигляді замкнутого контуру, у межах якого спеціальними фарбами відповідно до ескізу розписується виріб. Художні особливості цього способу розпису визначаються тим, що наявність обов'язкового кольорового контуру й використання цього контуру для різноманітних орнаментальних розробок надають малюнку графічно чіткий характер.
     На відміну від гарячого батику, даний метод не вимагає видалення резерву після фарбування, більш простий та безпечний і тому відноситься до числа найбільш популярних прийомів розпису тканини.
     А зараз давайте згадаємо:
     Як розвивалося мистецтво батику?
     Коли зародився батик у нашій країні?
     Які два види батика відомо?
     Яка особливість рисунків холодного батику?
     Розглянемо роботи, що знаходяться в нашому кабінеті, в якій техніці вони виконані?
     Це техніка - холодний батик.
     Перед тим, як ми з вами почнемо працювати, давайте згадаємо, що таке стилізація?
     Стилізація - це декоративне узагальнення і підкреслення особливостей форми предмета. Спрощеність, лаконізм - характерна риса стилізованого малюнка. Щоб стилізувати малюнок, потрібно відібрати основні, характерні риси зображуваного предмета. Ними можуть служити характерний обсяг предмета, характерні лінії і форми. Закони стилізації можна використовувати у своїй роботі.
     А зараз поговоримо про композицію.
     Композиція - основа художнього твору. Батик (розпис тканини) належить до видів декоративно-прикладного мистецтва. Незалежно від того, що художник хоче зобразити, вся композиція будується за законами текстильної графіки. При створенні композиції необхідно продумати колірне, тонове, графічне рішення. В основі композиції діють закони: цілісності сприйняття, контрастів форм і кольорів, виразності ліній і об'ємів. Використовуючи технічні та художні прийоми, роботі можна надати різний настрій - рух, спокій, динаміку, статичність, свіжість, радість, світло.
     І так приступаємо до ескізу для розпису тканини в техніці холодний батик. Побудову композиції виконуємо олівцем за уявою. Нагадую, що лінії повинні бути замкнуті, не треба малювати дуже дрібних деталей.
      Робота над ескізом закінчена, розглянемо уважно малюнки та проаналізуємо композиційне рішення кожної роботи.
Заняття №2
     Тема: Особливості розпису тканини холодним батиком .
     Декоративне панно. Резервування контурів окремих елементів.
     - З яким видом художнього розпису тканини ми познайомились на попередньому занятті?
     - Які два види батика ви знаєте?
     - Яка особливість рисунків холодного батику?
     - Сьогодні на занятті ми продовжимо роботу над декоративним панно в техніці батик. Наше завдання закріпити тканину на рамі, перенести малюнок на тканину та обвести всі елементи контуром. В процесі роботи нам будуть потрібні такі матеріали і інструменти:
     1.Рама.
     2. Тканина.
     3. Кнопки.
     4. Резервуюча суміш.
     5. Спеціальна скляна трубочка.
(слайд №8)
    1) На дерев'яну раму рівномірно натягують попередньо підготовлену тканину (тканину попередньо замочують у розчині прального порошку. Тканина на підрамник кріпиться за допомогою кнопок з зовнішньої або внутрішньої сторони рейок. Спочатку закріпляють кути тканини, а далі-від середини до країв.
   Підкладаємо малюнок під тканину.
(слайд №9)
    2) Резервування контуру малюнку.
     Для розпису тканини способом холодний батик рисунки можуть бути виконані різноманітні, але обов’язково чіткий поділ кольорових площин. Кожну з таких площин обводять резервом. Резервуючу суміш можна придбати вже готову до роботи або зварити самостійно.
      До складу резервуючих сумішей для холодного батику входять гумовий клей, бензин, віск, парафін, вазелін і каніфоль.
      Існує кілька рецептів резерву для холодного батику.
      При виготовленні резерву для холодного батику слід строго дотримуватися правил пожежної безпеки. Варити резерв необхідно у добре вентильованому приміщенні на закритому вогні на водяній бані. (Інструктаж з техніки безпеки).
      Для нанесення контурів рисунка резервом застосовують скляні трубочки з тонкими загнутими кінчиками. На невеликій відстані від кінчика є потовщення – резервуар для резервуючої суміші.
      Для набирання резерву кінчик трубочки опускають у резерв і через широкий кінець втягують його у трубочку до заповнення резервуару. Після цього трубочку швидко опускають на тканину і почекавши, поки резерв затече у кінчик трубочки, починають наводити контури рисунка.
 (слайд№10)
 Залежно від волокнистого складу тканини, її щільності й товщини, трубочку необхідно вести з різною швидкістю. Наприклад, за наведення контуру по щільних і більш товстих бавовняних тканинах (полотно, бязь) трубочку слід вести досить повільно, щоб резерв міг повністю просочити тканину (для таких тканин необхідно наводити контур також із зворотного боку тканини). При наведенні контурів рисунка на капроні й шовку трубочки слід вести швидше, постійно стежачи за тим, наскільки рівномірно резерв просочує тканину. Якість наведення контуру слід контролювати з зворотного боку, поки не висох резерв. Місця, які погано просочені, або мають пропуски, треба зарезервувати із зворотнього боку тканини. Після того, як обвели малюнок, можна подивитися на просвіт або намочити фон, чи немає розривів ліній.
(слайд №11)
     Звичайний резерв після висихання стає прозорим і непомітним. Якщо у задуманому творі потрібен кольоровий контур, то резерв можна підфарбувати. Для цього застосовують художні масляні або друкарські фарби, які знежирюють: фарбу видавлюють на пористий папір, здавлюють під невеликим пресом. Коли жирові плями на папері стануть ледве помітними, то це означає, що фарбу можна змішувати з приготованим резервом. В одній роботі можна застосовувати кілька кольорових резервів, в залежності від ваших ідей.
      Після нанесення резерву на тканину йому дають висохнути. Тривалість висихання залежить від температури приміщення і становить у середньому 20- 40 хвилин. Резерви, підфарбовані олійними та друкарськими фарбами, висихають довше. У холодному батику зарезервовані контури назавжди залишаються на тканині.
   Заняття №3
     Тема: Особливості розпису тканини холодним батиком.
     Декоративне панно (розпис фарбами).
     Сьогодні на занятті ми почнемо роботу над кольоровим рішенням декоративної композиції.
     Колорит у декоративному виробі - невід'ємна частина композиції.
      Для того щоб грамотно вирішувати питання колорування, необхідно знати елементарні закони сполучення кольорів. Колорит текстильного виробу визначається сукупністю застосованих кольорів, гармонійністю їхніх сполучень. Вибір основної гами й підпорядкування загального колористичного рішення цій гамі дозволяє осмислено підходити до питання колірного рішення. Слід пам'ятати, що розпис фарбами можна починати тільки після повного висихання резерву, тому що фарба може проникати через резервну лінію і утворювати небажані плями, змішуючись з іншим кольором.
      Для розпису тканини в техніці батик використовують спеціальні фарби – анілінові або акрилові. Розписувати можна за допомогою пензлів і тампонів або пензлів із поролону.
(слайд №12)
    Тампони в основному використовуються для покриття великих площин. Їх можна виготовити самому з вати й поролону. Перед початком роботи з фарбами необхідно запам'ятати, що при висиханні вони стають світліше. Тканини з різних волокон не однаково вбирають фарби, тому вони розтікаються на різних тканинах по-різному.
     Перед тим, як наносити фарби, тканина бажано змочити водою за допомогою широкої кісті.
      Розпис по тканині можна починати з об'єкта малюнка чи з фона.
     Тут можна фантазувати як завгодно, варто лише враховувати сумісність кольорів.
     Якщо ви сумніваєтеся, можна взяти спектральне коло і подивитися які кольори з якими можна змішувати. Якщо кольори в колі стоять один навпроти одного, то змішуючи їх, ви отримаєте бруд.
    Працюємо від світлого до темного як в акварелі.
 
   (слайд №13).
    Поступово, розписуючи невеликі деталі, переходимо до розпису фонової області. Необхідно пам'ятати, що велику область потрібно писати швидко, не перериваючись, щоб фарба текла рівномірно і ніде не висихала завчасно, інакше можна отримати некрасиві плями і затекло. Під час роботи треба стежити, щоб фарба не проходила за межі резерву. Площу малюнка на тканині необхідно перекривати з першого разу, при повторному перекритті можуть утворитися ділянки з більш темним кольором. Якщо за характером малюнка потрібно по колірній плямі зробити кілька перекриттів кольором, то потрібно дочекатися висихання фарби, потім нанести резервну лінію для повторного перекриття.
     Якщо є нерівномірні покриття або затікання, то ці ділянки слід залити
 фарбою повторно, але більш темного кольору, або нанести резервом рисунок.
     Під час фарбування можна доповнити роботу додатковими ефектами.
 Додаткові ефекти.
(слайд №14)
     Сіль - засіб створення декоративного ефекту. Гігроскопічні кристали солі притягають вологу, а разом з нею і фарбу, завдяки чому тканина стає світліше, барвники зміщуються, а складні барвники нерідко розкладаються на складові. Сіллю довільно посипають вологий розпис. Результат цього прийому залежить від величини кристалів .
(слайд №15)
     Сечовина - хімічна речовина, що застосовується для створення розмитих плям. Їх величина залежить від багатьох чинників, врахувати і прорахувати які досить складно. Гранули сечовини, розкладені пінцетом на вологій розписаній тканини, утворюють білі горошини, тому що сечовина з'їдає барвник. У залежності від ступеня вологості тканини, плямочка буде мати або чіткий контур і невеликий розмір, або розпливчасті краї і велику площу. Цей прийом вимагає попереднього експериментування з вологістю тканини і кількістю сечовини .
(слайд №16)
         Кракле - навмисне створення тріщин - кракелюр. Покриваючи воском всю поверхню тканини, художник спеціально мне й ламає її, створюючи випадкові, але більш-менш передбачувані тріщини. Для отримання крапле
      в тріщини спочатку втирають мильний розчин і лише тоді фарбують
   (слайд №17)
    А зараз подивіться на картини в нашому кабінеті, чи є у нас роботи в техніці батик з додатковими ефектами? Так є.
        Готові розписані вироби сушать на рамах в горизонтальному положенні. Якщо робота виконана аніліновими фарбами, то після повного висихання виріб знімають з рами і запарюють, фіксуючи барвник. Час запарювання визначається видом тканини і класом барвника, яким була розписана тканина. Ми з вами працюємо акриловими фарбами. Вироби розписані акриловими фарбами фіксуються за допомогою гарячої праски.
Заняття №4
     Тема: Декоративне панно в змішаній техніці (робота з вовною).
      Сьогодні на занятті ми продовжуємо роботу над декоративним панно. Для нашої картини ми використаємо дві техніки холодний батик і сухе валяння за допомогою спеціальних голок. Впродовж кількох занять ми виготовляли основу в техніці холодний батик. Сьогодні ми продовжуємо знайомство з технікою валяння.
     Історія ручного валяння
      Валяння шерсті - це особлива техніка рукоділля, у процесі якої з вовни для валяння створюється малюнок на тканині або основі з вовни, об'ємні іграшки, панно, декоративні елементи, предмети одягу або аксесуари.
 (слайд №18)
          Тільки натуральна шерсть має здатність звалюватися.

      Люди виявили здатність вовни звалюватися близько 8000 років тому. Для валяння використовували знайдені залишки шерсті тварин. Після одомашнення дрібної рогатої худоби стало можливим використовувати зістрижену шерсть тварин.

     У XIX столітті винайшли валяльні преси та валяльні машини. Валка відбувалася за допомогою здавлювання і прокатування вовни або при механічному впливі спеціальних голок, які сплутували вовняні волокна.

     Сьогодні для домашнього валяння створені спеціальні іглопробивні машини.

      Види валяння

     Розрізняють два види валяння вовни - сухе і мокре. При сухому валянні шерсть багаторазово протикається спеціальною голкою до стану звалювання. Під час цього процесу волокна зчіплюються між собою, утворюючи щільний і однорідний матеріал. Мокре валяння здійснюється за допомогою мильного або спеціального розчину. Спочатку викладається виріб з вовни, змочується розчином і за допомогою тертя виробляють процес валяння. Сухе валяння застосовується для створення об'ємних виробів - іграшок, біжутерії, фігурок,авторських ляльок, а також нанесення малюнків і візерунків на тканину,фетр і попередньо звалену основу. Процес валяння проводиться за допомогою спеціальної голки.


(слайд №19)
     У голки є щербини, насічки, зроблені під кутом. Саме вони при вийманні голки з полотна сприяють заплутуванню шарів між собою. Таким чином і створюється виріб: голка проходить кілька разів вгору-вниз і переплітає, зчіплює волокна між собою. Асортимент голок для валяння вовни досить широкий і різноманітний. В залежності від товщини голки для сухого валяння поділяються на чотири типи: грубі, середні, тонкі і дуже тонкі. Товщина голки впливає на швидкість звалювання шерсті і ступінь деталізації поверхні виробу. За допомогою товстих голок, як правило, шерсть звалюється значно швидше. Однак на поверхні залишаються отвори від уколів голки. Валяння тонкою голкою відбувається набагато повільніше, але дає можливість більш детально опрацювати дрібні елементи виробу і зробити його більш щільним.
      Шерсть - спеціальна для творчого валяння продається в художніх магазинах. Вона може бути абсолютно будь-яких кольорів, різної щільності і жорсткості.
      Для валяння сухим методом за допомогою голки краще використовувати кардочес, кардочес звалюється голкою дуже швидко і не стирчать неслухняні волоски, як у топсі.
      І так у нас є основа. Для деяких елементів малюнка ми використали техніку холодний батик, інші елементи будуть із вовни.
     Пропрасовану основу знову натягуємо на раму. Підбираємо вовну потрібного кольору і приступаємо до валяння.
     (Інструктаж з техніки безпеки).
     Потрібно бути обережним при роботі, сама голка і насічки дуже гострі! Щоб не поранити руки при випадковому протиканні виробу наскрізь і вберегти голку від пошкоджень, рекомендую при валянні використовувати підкладку з  поролону висотою не менше 6-7 см або спеціальну щітку-подушку.
(слайд №19)
     Голку потрібно тримати і встромляти перпендикулярно до площини валяння, не роблячи великого розмаху. В іншому випадку, вона застрягне і зламається.
     Коли ваша деталь набуває необхідну щільність, треба вирівняти  поверхню виробу, надаючи йому потрібну для вас форму.
 (слайд №20)
     Чим більше ви будете протикати голками яку-небудь область вашої заготовки, тим більш щільною і рівною, вона буде ставати. Щоб надати гладкість поверхні, використовуйте тонкі голки. Голку із зірчастим перетином також можна використовувати для розгладження вироби. Цією голкою дуже зручно наносити малюнок на вже готовий предмет.
Заняття №5
     Тема: Декоративне панно в змішаній техніці (проробка деталей та оформлення роботи).
     Сьогодні на занятті ми завершуємо роботу над нашим декоративним панно.
     Для надання картині закінченого вигляду треба проробити деякі деталі. Треба ретельно оглянути роботу, поміркувати, які елементи треба виділити кольором або підкреслити контуром. Контури - це кольорові декоративні фарби в тюбиках з тонким кінчиком.
(слайд №21)
   Бувають вони різні: з блискітками, з перламутром, 3Д, з резервуючим ефектом і просто матові кольорові. Вибір кольорів дуже широкий, включаючи білий і металік. Функція акрилових контурів, скоріше, суто декоративна: додати графічності в розпис, внести блиск, приховати дефекти. Підбираємо контур по кольору або навпаки контур повинен виділяться на роботі. Наносимо контур на виріб та даємо йому можливість висохнути.
     А зараз готуємо наші рамки для оформлення декоративного панно. Закріплюємо роботу на основу, вставляємо у рамку. Декоративне панно готове.
     От же, ви гарно попрацювали, зробили оригінальний виріб своїми руками. Ця робота може прикрасити будь який інтер’єр або бути подарунком для близької людини.
     У нашому житті багато різних традицій, які ми шануємо і дотримуємося, про які пізнаємо від батьків, а про якісь нічого не знаємо. Але одна з поширених традицій, яку люблять і дотримуються всі - це дарування подарунків. Привід для того, щоб порадувати близьких, а заодно і самого себе, завжди знайдеться, адже давно відомо: дарувати подарунки також приємно, як і отримувати.
     А зараз давайте згадаємо:
     - Які техніки використані для створення декоративного панно?
     - Назвіть особливості роботи в техніці холодний батик.
     - Де ще може застосовуватися техніка батик?
     - Яка з використаних в даній роботі техніка сподобалася більше? Чому?
   Заняття художнім розписом по тканині та валянням:
     -  розвивають художній смак, образне мислення, уяву;
     -  сприяють поліпшенню координації рухів і розвитку моторики у дітей;
     -  дозволяють яскравіше розкрити свій творчий потенціал, розширити світ гармонії та краси, знайти власний стиль;
     - вчать створювати зображення, які б підходили для використання в прикладному мистецтві.
   Методичні рекомендації до проведення занять.
     1. Під час кожного заняття оголошується ціль заняття, задачі, закріплюються знання та навички отримані раніше.
     2. Проводиться інструктаж з техніки безпеки.
     3. Перевірка робочого місця: наявність матеріалів та інструментів для роботи (папір, простий олівець, рама, тканина, скляні трубочки, фарби( анілінові, акрилові ), пензлі, вата, поролон , сіль, вовна, голки для валяння, рамка для оформлення робіт).
     4. Обов’язково проводяться фізкультхвилинки.
     5. Демонструються прийоми роботи з резервом, особливості роботи під час фарбування, робота з спеціальною голкою для валяння.
     6. Під час виконання практичної роботи проводяться індивідуальні консультації учнів.
     7. В кінці заняття підводяться підсумки, аналізується композиційне рішення роботи, кольорове рішення або готова робота.
     8. Проводиться виставка виконаних робіт.
     9. Наводиться порядок на робочому місті.
     Питання для обговорення. Актуалізація опорних знань.
     - Як розвивалося мистецтво батику?
     - Коли зародився батик у нашій країні?
     - Які два види батика відомо?
     - Яка особливість рисунків холодного батику?
      - З яким видом валяння ми познайомились на попередньому занятті?
     - Які два види валяння ви знаєте?
     - Яка особливість техніки сухого валяння?
     Техніка безпеки:
     1. Повинен бути порядок на робочому місті, предмети не повинні заважати роботі.
     2. Акуратність під час резервування. Робота проводиться в добре провітрюваному приміщенні.
     3. Обережно при роботі зі спеціальною для валяння голкою, обов’язково використовувати підкладку з поролону висотою не менше 6-7 см або спеціальну щітку-подушку.
     Фізкультхвилинка:
     1.Творча физкультхвилинка на координацію рухів і психологічне розвантаження.
      Треба встати і одночасно віддати честь правою рукою, а ліву витягнути уздовж тулуба. Потім, піднявши великий палець долоні лівої руки, сказати «Во!». Потім хлопнути в долоні і зробити те ж, але іншими руками.
      Сидячи. Взятися правою рукою за ліве вухо, а лівою рукою взятися за кінчик носа. Хлопнути в долоні і швидко поміняти руки: лівою рукою - праве вухо, правою - кінчик носа.
     2. Гімнастика для очей.
     1. Швидко поморгати, закрити очі і посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4-5 разів. 2. Міцно заплющити очі (рахувати до 3), відкрити очі і подивитися вдалечінь (рахувати до 5). Повторити 4-5 разів.
     Підведення підсумків заняття. Рефлексія.
     Рефлексія у формі сінквейна.
     - перший рядок - назва теми (один іменник);
     - другий - опис теми в двох словах, два прикметника;
     - третій рядок- опис дії в рамках цієї теми трьома словами;
     - четвертий рядок - це фраза з чотирьох слів, показує відношення до теми (ціле речення);
     - останній рядок - синонім, який повторює суть теми.
     У цьому висновку кожен учень з'єднує і узагальнює свої враження, знання, уяву.

Декоративне панно в техніці двошаровий батик

Заняття №1          
Тема: Особливості розпису тканини холодним батиком.
           Декоративне панно.  Двошаровий батик. Ескіз.
Мета: продовжити  знайомити   учнів   з  мистецтвом   розпису   тканини.
Завдання:
  - продовжити знайомити учнів з особливостями розпису в техніці холодний  батик  і особливими ефектами, які можна отримати за допомогою різних додаткових матеріалів;
  - формувати  практичні навички роботи в техніці двошаровий батик; збагачувати візуальний досвід учнів через ознайомлення їх із творами декоративно – прикладного мистецтва;
  - виховувати увагу, акуратність, цілеспрямованість. Допомагати дітям у їх бажанні зробити свої роботи практично значущими.
Обладнання:
- для вчителя: наочність, малюнки;                                                            
- для учнів: папір,  простий  олівець,  рама,  тканина, скляні  трубочки.
Методи та прийоми: розповідь, бесіда з поясненням нового матеріалу, самостійна робота.
Хід заняття
1.Організаційний момент.
2. Повідомлення теми заняття.
      Сьогодні на занятті ми продовжимо знайомство з технікою холодний батик, а також з тими можливостями які дає ця техніка для створення оригінальної декоративної композиції.
     - З якими видами розпису тканини ми вже знайомі?
     - Які особливості характерні для розпису в техніці холодний батик?
     Подвійний батик дозволяє надати зображенню багатоплановість, об'ємність, картина виглядає більш реалістично. Суть цього виду розпису проста — зображення подається глядачеві в двох планах, в реальності — на двох шматках тканини. Для першого (верхнього) зазвичай береться тонка прозора тканина, типу вуалі або шифону, газу або органзи. А ось другий шар повинен бути трохи щільніше, щоб на цьому тлі добре «заграв» перший план. Потрібен атлас, бавовна або щільний шовк.
     Майже кожна робота починається з ескізу. Давайте згадаємо, що таке ескіз?
       - Що таке стилізація?
     Ескіз - попередній начерк, що фіксує задум художнього твору, споруди, механізму або окремої його частини. Ескіз - швидко виконаний вільний малюнок, не передбачуваний як готова робота. Може бути виконаний в різній техніці.
      Для даної роботи нам будуть необхідні два окремих ескізи для кожного шару. На нижньому шарі будуть великі елементи композиції, а також  другий план. На верхнім  шарі будуть тільки деякі невеличкі елементи, розташовані ближче до глядача, це буде перший план.
     Стилізація - це декоративне узагальнення і підкреслення особливостей форми предмета. Спрощеність, лаконізм - характерна риса стилізованого малюнка.
4. Практична робота учнів.
     1) Робота над ескізами.
     Для нашого панно виконується два ескізи, які об’єднанні одним композиційним рішенням. Так як в нашій роботі один малюнок накладається на другий, треба дуже ретельно продумати композицію: що буде на першому плані, а що на другому. Щоб все правильно розташувати ескізи ми будемо робити по різному: один – на папері, другий – на файлі. Ескіз на папері це другий план в роботі. Так як файл прозорий, наложивши його на малюнок другого плану легше буде намалювати перший.
Самостійна робота учнів (виконується індивідуально).
Підведення підсумків заняття.
     Аналіз композиційного рішення малюнку.
Заняття №2
Тема: Особливості розпису тканини холодним батиком .
          Декоративне панно. Двошаровий батик. Резервування контурів      окремих елементів.
Мета: продовжити  знайомити   учнів   з  мистецтвом   розпису   тканини.
Завдання:
     - продовжити знайомити учнів з особливостями розпису в техніці холодний  батик;
    - розвивати процес зорового сприймання, чіткості, уваги, уявлення, пам’яті, логічного мислення, відчуття композиції, координації рухів у процесі резервування контуром елементів малюнку;
  - виховувати в дітей повагу до своєї праці, виховувати охайність, терплячість, старанність.
Методи та прийоми: демонстрація наочності, розповідь, бесіда з поясненням нового матеріалу, самостійна робота.
Обладнання:
- для вчителя: наочність, малюнки;
- для учнів: рама,  тканина, кнопки, скляні  трубочки.
Хід заняття
1.Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні на занятті ми продовжимо роботу над декоративним панно в техніці двошаровий батик.
     - В чому особливість двошарового батика?
     - Чому ми робили ескізи по різному: один на папері, другий на файлі?
3. Повідомлення теми заняття.
     Наша задача сьогодні закріпити тканину на рамі та обвести малюнки резервом. Давайте згадаємо, як правильно натягнути тканину?
     Тканина на підрамник кріпиться за допомогою кнопок. Спочатку закріпляють кути тканини, а далі-від середини до країв. Щоб тканина добре була натягнута тканину треба намочити.
4. Практична робота учнів.
     1) Закріплення тканини на рамі.
     2) Резервування контуру малюнків.
     Наносимо резервуючий розчин за допомогою трубочки на малюнок, тобто просто обводимо його. Трубочку тримаємо під кутом 90 градусів. Стежимо за безперервністю ліній. Залишаємо сушитися.
* Інструктаж з техніки безпеки.
 Після того як розчин висохне перевіряємо, як контур просочив тканину.
     Закінчивши резервування малюнка обов’язково треба перевірити замкнутість ліній, а також,  як резерв просочив тканину.  Після перевірки роботу оставляємо до повного висихання. Далі можна ще раз перевірити надійність контурних ліній за допомогою пензля та чистої води.
Самостійна робота учнів (виконується індивідуально).
Підведення підсумків уроку. Рефлексія «Рефлексивний екран»
Закінчити наступні речення:
"Я похвалив би себе ...";
"Сьогодні мені вдалося ...";
"Було важко…";
"Я зумів ..."; і т.п.
Заняття №3
Тема: Особливості розпису тканини холодним батиком.
      Декоративне панно.  Двошаровий батик (розпис фарбами).
Мета: продовжити  знайомити   учнів   з  мистецтвом   розпису   тканини.
Завдання:
- продовжити знайомити учнів з особливостями розпису в техніці холодний  батик  і особливими ефектами, які можна отримати за допомогою різних додаткових матеріалів;
- розвивати графічні уміння, пов'язані з прийомами декоративного трактування колірного мотиву;
- сприяти творчому підходу до роботи, розвивати естетичне сприйняття, відчуття ритму, кольору;
- виховувати акуратність, працьовитість, посидючість, увагу.
Обладнання:
- для вчителя: наочність, малюнки;                                                            
- для учнів:   фарби (анілінові, акрилові ), пензлі, вата, поролон , сіль, декоративні контури.
Хід заняття
1.Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань.
Кросворд на тему «Художній розпис по тканині»

По вертикалі:
     1. Розпис по тканині. (Батик)
     2. Острів, де батик завоював особливу популярність, розпис цього острова має свої традиційні візерунки і техніку нанесення малюнка. (Ява)
     3. Додатковий декоративний ефект. (Кракле)
По горизонталі:
     1. Тканина, використовувана в розпису по тканині. (Шовк)
     2. Техніка із застосуванням контурного складу, розроблена на початку XX сторіччя російськими художниками, які працювали в розпису по шовку. (Гутта)
     3. резервується речовина, яка використовується в техніці гарячого батику. (Віск)
3. Повідомлення теми заняття.
        Сьогодні на занятті ми почнемо роботу над кольоровим рішенням декоративної композиції. Так як наша робота складається з двох шарів, то кожна частина розписується окремо. Спочатку малюється нижній шар - основний. Для цього використовуються шовк або атлас - звичайні тканини для панно. На цьому шарі зображується основна композиція. При цьому використовуються яскраві кольори, що б вони не загубилися під шаром верхньої тканини. Саме на цій верхній тканини (тонкий шифон або органза - всі тонкі, прозорі тканини) малюється верхній шар. Кольори для верхнього шару дуже світлі і прозорі. Щоб виділити окремі елементи в композиції використовуються декоративні контури, які бувають різних кольорів.
4.Практична робота учнів.
     1) Кольорове рішення декоративної композиції.
     Якщо хочете отримати плавні переходи і переливи кольорів, потрібно змочити водою ту площу, де ви збираєтеся це зробити. На вологу тканину нанесіть спочатку світлий тон, а потім темний. Мокрим пензлем  фарба розтирається, створюючи плавний перехід кольорів.
     2) Робота декоративними контурами.
Физкультхвилинка повинна розділити практичну роботу на дві частини. Так як робота над розписом вимагає ретельності і посидючості. Для розвантаження хребта і очей виконуються розминка.
Самостійна робота учнів (виконується індивідуально).
Після завершення фарбування роботи повинні просохнути. Потім закріплюємо
Їх за допомогою гарячої праски.
5. Оформлення панно.
     З’єднання двох частин композиції в одне декоративне зображення. 6.Закріплення.
- До якого виду образотворчого мистецтва належать батик?
- Як перекладається слово батик?
- В яких країнах займаються даним видом декоративно-прикладного мистецтва?
- Види батику?

Підведення підсумків заняття. Аналіз дитячих робіт.


Декоративне панно для інтер’єру


Заняття №1
Тема: Модульна картина в техніці холодний батик.

Мета: продовжити  знайомити   учнів   з  мистецтвом   розпису   тканини.

Завдання:

- знайомити учнів з можливістю використовувати техніку батик для створення модульної картини;

- формувати якості творчої особистості учня: художнє самовираження, розвиток почуття композиції, естетичну культуру;

- розвивати естетичне сприйняття, відчуття ритму, кольору, творчі здібності;

    -    виховувати любов до мистецтва народних майстрів.

    -    виховувати акуратність, працьовитість, посидючість, увагу.

Методи та прийоми: демонстрація наочності, розповідь, бесіда з поясненням нового матеріалу, самостійна робота.

Обладнання:

- для вчителя: наочність, малюнки;

- для учнів: папір,  простий  олівець,  рами,  тканина, скляні  трубочки.

Хід заняття
1.Організаційний момент.

2. Бесіда з учнями (повторення вивченого матеріалу).

3. Повідомлення теми заняття.

     Сьогодні на занятті, працюючи в технікі батик. ми побачимо, як ще можна використовувати цю техніку для створення оригінального декоративного панно.                                                    

     Дизайнери використовують багато хитрощів для створення неповторних і вишуканих інтер'єрів. Одним із сучасних рішень, для оформлення інтер'єру домашнього або офісного приміщення, є модульні картини. Модульні або сегментовані картини, потрапивши до нас з Європи, набирають все більшу популярність.






     Модульні картини, розділені на модулі, привертають увагу і змушують акцентуватися на даному елементі кімнатного оздоблення завдяки своїй незвичності і високій виразності. Модульні картини для інтер'єру це єдиний, великий художній твір, який складається з декількох модулів і об'єднаний загальним сюжетом і змістом. Дані картини поступово завойовують серця цінителів мистецтва, але поки є новинкою в дизайні інтер'єрів!

     Модульні картини для інтер'єру приносять свободу і візуально розширюють невеликі простори, надаючи приміщенню нове звучання. В цей же час, у великих приміщеннях ці картини виглядають дуже стильно і лаконічно. Модульні картини отримали заслужену повагу дизайнерів по всьому світу.Для створення картин із модулей використовуються різні художні, декоративні техніки, а також фотографии.

     І так сьогодні ми починаємо роботу над модульною картиною в техніці холодний батик.
4.Практична робота учнів.
     1) Ескіз композиції, розподіл на модулі.
     Модулів може бути різна кількість. Картина може складатися з модулів однакових за розміром і конфігурацією або навпаки модулі можуть бути різні за розміром та конфігурацією. Велика увага приділяється розташуванню модулів.
     2) Перенесення ескізу на тканину та обведення малюнку резервом.
     * Інструктаж з техніки безпеки.
     Самостійна робота учнів (виконується індивідуально).
     Після роботи з резервом перевірити замкнутість ліній, а також на скільки добре резервуюча суміш просочила тканину. При необхідності обвести малюнок з зворотнього боку.
     Підведення підсумків уроку.
     Аналіз композиційного рішення малюнку.
Заняття №2
Тема: Модульна картина в техніці холодний батик (розпис фарбами).
Мета: продовжити  знайомити   учнів   з  мистецтвом   розпису   тканини.
   - навчити технічним прийомам  розпису в техніці батик, що дозволяє творчо вирішити проблеми єдності форми і змісту у тематичній композиції;
   - розвивати в учнів навички в узагальненій передачі кольорів та тонових   співвідношень у декоративній композиції;
   - поглиблювати навички учнів у декоративній трактовці природних форм;
   - виховувати в учнів художній смак та естетичний підхід до творчої праці,    охайність, терплячість, старанність.
Обладнання:
- для вчителя: наочність, малюнки;                                                            
- для учнів:   фарби (анілінові, акрилові ), пензлі, вата, поролон , сіль, декоративні контури.
Хід заняття
1.Організаційний момент.
2. Бесіда з учнями (повторення вивченого матеріалу).
     Які фарби використовуються в техніці батик?
     Давайте згадаємо основні принципи розпису тканини в техніці холодний батик.
3. Повідомлення теми заняття.


     Сьогодні на занятті ми почнемо роботу над кольоровим рішенням декоративної композиції. Давайте згадаємо які кольори ми називаємо ахроматичними, а які хроматичними.
     Ахроматичні (в буквальному перекладі з грецької - безбарвні) кольори це чорний, білий і вся шкала сірих між ними. Всі відтінки ахроматичної групи не мають тону і відрізняються один від одного тільки світлотою. Білий - найсвітліший колір, чорний - найтемніший. Світло-сірий, середньо-сірий, темно-сірий (та інші градації сірого) займають проміжні ступені светлоти між білим і чорним. Гамма чорно-білих тонів володіє багатими виразними можливостями завдяки контрасту між темним і світлим.
     Чорно-білі відтінки. Емоційна виразність ахроматичної  композиції залежить від шкали використаних тонів. Композиція, побудована в світло-сірих тонах, виглядатиме легкою, повітряною. Колорит композиції, вирішений в темно-сірих тонах, виглядає похмурим, суворим, навіть трагічним. Найбільш сильний, динамічний і жорсткий контраст - контраст чорного і білого. Ахроматичні кольори відносяться до нейтральної колірної гами. Ці кольори добре поєднуються з більшістю інших, а значить, вони можуть бути використані в роботі з мінімальним ризиком порушити колірний баланс композиції.
     Плюси ахроматичних кольорів. Використання тільки одних ахроматичних кольорів дає можливість створити надзвичайно оригінальну роботу. Ахроматичне поєднання - білий, сірий, чорний - завжди виглядає строго, лаконічно. Чорний з білим - це класика, яка не потребує доповнень. Якщо додати до цих кольорів один яскравий колір, часто це червоний, то виходить дуже стильна композиція.
     Хроматичні кольори - всі кольори, за винятком білого, чорного і всіх відтінків сірого. Поряд зі светлотою ці кольори характеризуються також колірним тоном і насиченістю. Тон - якість, що позначається назвою кольору. Сприйманий колірний тон залежить від спектрального складу діючого на око світла. У найкращих умовах спостереження людина може розрізняти більше 500 різних колірних тонів. Насиченість - це ступінь вираженості даного колірного тону. Ненасичені хроматичні кольори виглядають блідими (наприклад: рожевий, блакитний).
     Потужний вплив, який чинять на людину різні кольори, відомо з давніх часів. Первісні люди за допомогою того чи іншого кольору виганяли злих духів, залучали удачу і силу. Стародавні китайці використовували кольори як символи різних пір року. Батик на шовку - можливість управляти кольором як в готовому приміщенні, так і при роботі над новим інтер'єром.
Зелений колір батика символізує дерево і відповідає весні. Червоний символізує вогонь і відповідає літу. Жовтий і оранжевий символізують сонце, що дає тепло землі; ці кольори батика представляють кінець літа. Білий символізує метал і відповідає осені. Синій символізує воду і відповідає зимі.
     Кольори справляють на нас як позитивний, так і негативний вплив.
     Батик - один із способів подати за допомогою форми і кольору той чи інший настрій інтер'єру. Фейбер Биррен, кольоропсихолог, повідомляє, що нормальні люди схильні в різних кольорах знаходити сприятливі якості, тоді як, люди, які страждають неврозами, з більшою ймовірністю помічають несприятливі.
        І ми реагуємо на кольори незалежно від того, усвідомлюємо ми це чи ні. Уявіть, яке вам буде спати в спальні, зафарбованою в червоний колір, або готувати на абсолютно чорної кухні. Колір батика в інтер'єрі може задавати емоційний тон інтер'єру. Деякі кольори нас збуджують, інші - дратують.
4.Практична робота учнів.
     1) Розпис фону.
     Колір для фону готуємо для всіх частин і розписуємо всі разом. Це потрібно, щоб колір був однаковим на усіх частинах композиції. Працювати можна за допомогою пензлів чи тампонів. Щоб вийшов плавний перехід між барвниками різного кольору, потрібно скористатися прийомом переходу з кольору в колір. Виберіть дві або три фарби різного кольору. Сусідами один з одним можуть різні кольори, але завжди потрібно пам'ятати наносити перший необхідно колір менш насичений, ніж інші кольори, наприклад, помаранчевий або жовтий менш насичений, ніж червоний, але якщо порівнювати червоний з синім кольором, то червоний буде менш насичений, ніж синій . Відповідно потрібно і складати розчини. Менш насичений колір потрібно розбавляти водою, більш глибокий колір цього не вимагає. Якщо для розпису потрібно три кольори: перший слабонасищенний колір розбавляйте водою, наступний за насиченістю розбавляємо теж водою, але вже в меншій кількості, третій залиште не розбавленого. Працюючи над фоном можна добавити роботі декоративних ефектів за допомогою солі або сечовини.
     2) Розпис деталей композиції.
     3) Закріплення батику праскою.
      Для розпису ми використовуємо акрилові фарби які запарюються праскою. Після розпису знімаємо роботу з рами, прасуємо, якщо потрібно розрізаємо на частини.
     4) Оформлення роботи. Оформлюються декоративні композиції по-різному. Все залежить від того яка задумка була у автора.
     Деякі  частини модульної композиції закріпляється на рамі.
     Ось які декоративні панно у нас вийшли.
Інші елементи закріплялися на бамбук.                      
 
Підведення підсумків заняття. Аналіз дитячих робіт.          
Рефлексія «Рефлексивний екран»
     Закінчити наступні речення:
* "На сьогоднішньому занятті я дізнався...";
* "Я похвалив би себе ...";
* "Особливо мені сподобалося ...";
* "Я мрію про …";
* "Сьогодні мені вдалося ...";
* "Було цікаво…";
* "Тепер я можу..." і т.п.

Листівка

Тема: Прикладна діяльність. Створення листівки до 8 березня.
Мета: Розвиток художньо-естетичних здібностей учнів.
Завдання:
          - Ознайомити учнів з виразними можливостями паперопластики;
           - Розвивати просторову уяву, навички та вміння роботи з папером, окомір, фантазію;
           - Виховувати якості акуратності і зібраності при виконанні прийомів праці, працьовитість, естетичний смак.
Тип заняття: комбінований.
Методи і прийоми: розповідь, демонстрація робіт, бесіда з поясненням нового матеріалу, показ трудових прийомів, самостійна робота.
Обладнання- листівки, лист картону, кольоровий папір, серветка жовтого кольору, ножиці, клей, шаблони.
План - конспект заняття.
1.Організаційній момент.
2. Пролог. Актуалізація опорних знань.
Що таке декоративно-прикладне мистецтво?
Згадайте техніки в яких головний матеріал –папір.
Які види папіру ви заєте?
Який папір ми використовували для роботи на наших заняттях?
3. Зав’язка. Повідомлення теми заняття.
Зійшли сніги, шумить вода,
Земля вже квіти викида.
Буяє травка молода,
Все мертве оживає.
Коли, діти, це буває?
- навесні -
     Скажіть, ви любите отримувати подарунки? А дарувати?
Сьогодні на уроці ми будемо виготовляти листівку. Як ви гадаєте якому святу присвячена ця листівка? Так це 8 березня.
  - Що ви знаєте про це свято?
Історія 8 березня
Історія 8 березня - це історія боротьби жінок за свої права. 8 березня 1857 в Нью-Йорку зібралися робітниці швейних і взуттєвих фабрик. Вони вимагали 10-годинний робочий день, сухі робочі приміщення, рівну з чоловіками зарплату.
     У 1910 році на Міжнародній конференції жінок Клара Цеткін виступила з пропозицією про святкування Міжнародного жіночого дня 8 березня. З 1965 року цей день став не робочим.
     Що таке листівка?
     Поштова картка, як називали її раніше, відкритий лист, займає зараз більш скромне місце, ніж на зорі минулого століття, коли телефон та електронна пошта не знайшли таку широку популярність. На тлі сучасних засобів комунікації нові технології не займуть місце старих добрих листівок. Вже стало традицією дарувати близьким і рідним людям листівки, особливо, якщо вони далеко ... Це дуже простий спосіб об'єднати людей і зберегти теплі почуття. (Демонстрація різних листівок.)
      Удвічі приємно, якщо листівка зроблена своїми руками. Саморобний подарунок унікальний, він зберігає тепло рук того, хто його зробив.
 -Що крім листівок дарують на свято?
  Давайте згадаємо весняні квіти.
Перша квіточка весняна
тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький,
і з’явився цвіт біленький. (Підсніжник)






Із перлин разочок,
зелений листочок.
Аромат духмяний
тішить ліс весняний. (Конвалія)






Зірка з небес злетіла —
І з’явилась квітка біла,
Ніжний запах чути скрізь.
Зветься квіточка... (Нарцис).








Я гордо голову тримаю
І перед вітром не схиляю.
Я жовтий, білий, полум'яний,
І наче яблуко, рум'яний.
В саду я квітну навесні.
Скажи, яке ім'я мені? (Тюльпан)




Багато квітникарі прагнуть виростити квіти до свята 8 березня. Я хочу щоб на ваших листівках теж розпустилися квіти.
Демонстрація зразка листівки.
     Тема нашого заняття сьогодні - листівка, виконана вона з паперу в декількох техніках: всередині - об'ємна техніка або 3д, зовні - аплікація з кольорового паперу і серветок. Метою є - знайомство з технікою об'ємної паперопластики та виготовлення листівки з використанням цієї техніки.
Матеріали та інструменти
     Папір - поширений матеріал для творчості учнів в школі. Він - надзвичайно виразний і податливий. З нього можна створити цілий світ. У своїй роботі ми використовуємо різний папір. Також для роботи нам потрібні ножиці і клей.

     Інструктаж з техніки безпеки.
     Правила роботи з ножицями:
      Зберігайте ножиці в певному місці.
      Кладіть їх зімкнутими гострими кінцями від себе.
      Передавайте ножиці один одному кільцями вперед.
4. Кульмінація. Практична робота.
*  показ прийомів складання, вирізання, склеювання різних елементів з паперу;
* робота з шаблонами;
Фізкультхвилинка:гра «Домалюй картину».
     Самостійна робота учнів (виконується індивідуально).
     -композиційне рішення роботи;
     -колірне рішення сувеніра.
Самостійну роботу учнів супроводжує музика (П.І. Чайковський «Вальс квітів»)
Фінал. Підведення підсумків заняття.
  Вірші про маму( автор і виконавець, учениця 3 класу Фаніна Яна)
 Аналіз дитячих робіт. Виставка робіт учнів
Післядія.
Домашнє  завдання: подарувати сувенір близькій людині.

Квілінг

«Через красу – до людяності»
В. Сухомлинський
Тема: Прикладна діяльність. Створення сувеніра ( техніка   квіллінг).
Мета: Розвиток  художньо-естетичних здібностей учнів.
Завдання:
     - ознайомити учнів з виражальними можливостями паперопластики та        особливостями роботи в техніці квіллінг;
     - розвивати просторову уяву, навички та вміння роботи з папером,   окомір, фантазію;
     - виховувати в учнях якості акуратності і зібраності при виконанні прийомів праці, працьовитість, естетичний смак.
Тип заняття: комбінований.
Види діяльності учнів: сприймальна, пізнавальна, художньо-практична.
Методи та прийоми: розповідь;  демонстрація  готових  робіт,  бесіда з поясненням нового матеріалу, показ трудових прийомів, самостійна робота.
Обладнання-
     для вчителя: демонстраційний матеріал (робіти в техніці  квіллінг);
     для учнів: інструкційні карти, паперові смуги, матеріали, інструменти з розщепленим кінцем, диск, клей, ножиці.
План – конспект заняття.
1.Організаційний момент.
2.  Пролог.  Актуалізація опорних знань.
Що таке декоративно-прикладне мистецтво?
Які види декоративно-прикладного мистецтва ви знаєте?
З якими видами ви не тільки знайомі, а й працювали на заняттях студії?
Які різновиди декоративно-прикладного мистецтва пов’язані з папіром?
3. Зав’язка.  Повідомлення теми заняття.
      Папір -  поширений матеріал для творчості учнів у школі. Він - надзвичайно виразний і піддатливий. З нього можна створити цілий світ.
     Скажіть, ви любите отримувати подарунки? А дарувати? А що приємніше на вашу думку, отримувати подарунки, чи дарувати?
     А зараз подивіться на роботи які прикрашають наш кабінет. З якого матеріалу створенні ці картини? Так це папір, тобто різнокольорові паперові стрічки.
Виставка робіт в техніці  квіллінг.
     Вам подобаються ці роботи. Я хочу щоб ви звернули увагу на епіграф до нашого уроку: « Через красу – до людяності». Як ви гадаєте людина, яка вміє створювати красу може бути злою, жорстокою?
     Роботи, які ви бачите - різні, але виконанні вони в одній техніці – це  техніка квіллінг.
     Тема нашого уроку сьогодні – сувенір в техніці квіллінг.  Метою є – знайомство з технікою квіллінг та виготовлення сувеніру в цій техніці.
  4. Розробка. Вивчення нового матеріалу.
     Квіллінг - мистецтво   виготовлення  плоских або  об'ємних композицій  із скручених в спіралі довгих і вузьких смуг  папіру.
Історія квіллінга
     Квіллінг - званий також  бумагокручення, паперова філігрань в перекладі з англійської «пташине перо».
     Мистецтво бумагокручення виникло в Європі в кінці 14 - початку 15 століття. Черниці створювали вичурні медальйони, закручуючи на кінчику пташиного пера папір з позолоченими краями. При близькому розгляді ці мініатюрні паперові шедеври створювали повну ілюзію того, що вони виготовлені з тонких золотих смужок. На жаль, папір - недовговічний матеріал і мало що збереглося від середньовічних шедеврів. Однак ця стародавня техніка збереглася і до наших днів і дуже популярна в багатьох країнах світу У Південній Кореї існує ціла Асоціація любителів паперової пластики, що об'єднує послідовників різних напрямів паперової творчості. У 15 столітті це вважалося мистецтвом. У 19 – дамською розвагою. Велику частину 20 століття воно було забуте. І лише в кінці минулого століття квіллінг знову став перетворюватися на мистецтво.
Матеріали та інструменти для квіллінга
     Матеріалом для квіллінга є кольорові паперові смуги. Відповідно до задуму майстра шириною від 1,5 мм до 9 мм. Смуги можна нарізати самостійно. Папір для квіллінга повинен бути кольоровий. Для приклеювання деталей на основу використовується клей ПВА.
        Інструмент для квіллінга представляє собою пластмасовий або металевий дріт з розщепленим кінцем, він продається в спеціалізованих магазинах. Ми в своїй роботі будемо використовувати пластмасову паличку (зроблену власноруч), на кінці якої є розчіп.
     Інструктаж з техніки безпеки.
     Правила роботи з ножицями:
Зберігайте ножиці у певному місці.
Кладіть їх зімкнутими гострими кінцями від себе.
Передавайте ножиці один одному кільцями вперед.
Тренувальні вправи  
      У квіллінгі існує досить велика кількість базових елементів, причому на виготовлення кожного елемента потрібні лічені секунди.
Базові форми
     Незважаючи на те, що у квіллінгі використовується досить обмежений набір базових форм, їх назви часто можуть сильно відрізнятися в залежності від географії чи школи квіллінга. Початкові заготовки по виду ділять на щільні і вільні спіралі (кільця, рулони), відкриті і закриті спіралі, а також звичайні спіралі і спіралі зі зрушеним центром (ексцентричні).
Скрутіть стрічку і приклейте кінчик.
Скрутіть стрічку, зніміть спіраль з голки і, перш ніж приклеїти, дайте їй розпуститься.
Зробіть вільну спіраль і стисніть її з одного боку, щоб вона набула форми краплі.
Зробіть краплю і загніть її куточок.
Зробіть вільну спіраль і стисніть протилежні сторони, надавши   їй форму очі.
Зробіть вільну спіраль, стисніть її у вигляді ока і загніть куточки   в    різні боки.
Зробіть вільну спіраль, стисніть її в трьох місцях, щоб вийшов  трикутник.
Зробіть вільну спіраль, стисніть її у вигляді трикутника. Два кута притисніть один до одного - вийде стрілка.
Зробіть вільну спіраль, стисніть два кути так, щоб одна сторона заготівлі була рівною, а інша - закругленою.
Зробіть вільну спіраль, стисніть два кути і загніть заготовку у вигляді півміся.
Закрутіть тугу спіраль у вигляді конуса, приклейте кінчик стрічки, потім зніміть заготівлю з голки.
Зробіть вільну спіраль, стисніть трикутник. Загніть два кути в напрямку третього і сильно притисніть.
Зробіть вільну спіраль, затисніть 5 куточків з рівними інтервалами, щоб вийшла зірка.
     Розташуйте кінець паперової смуги між розщепленими кінцями інструменту. Починайте скручувати смугу паперу, пропускаючи її між великим і вказівним пальцями, зберігаючи однаковий натяг. Продовжуйте накручувати папір до кінця. Потім поверніть інструмент і зніміть завиток.
     Завиток трохи розкрутиться. Тепер приклейте кінчик смуги до завитка. Клею потрібно зовсім трохи. Ось вона, наша вихідна форма – коло.
     А вже далі можна починати експериментувати. Защипніть з одного боку - отримаємо краплю, защипніть і з іншого боку - отримаємо форму ока.       Для чого ж можна використовувати отримані крапельки і листочки? Ними можна прикрасити альбом, рамку для фото, листівку, зробити ялинкову іграшку, підставку під гаряче, декоративний посуд, картину.
     Серцевина квітки може бути махровою. Для створення такої серцевини використовується смуга паперу, дрібно надрізана з одного боку. Далі використовуємо все ту ж техніку кручення, як і для пелюсток. Можна використовувати і кілька кольорів паперу. Тоді смуга склеюється зі смужок двох кольорів.
5. Кульмінація. Практична робота.
     Сьогодні на уроці ми будемо виготовляти декоративну роботу на дискі.
Самостійна робота учнів ( виконується індивідуально).
     * композиційне рішення роботи;
     * кольорове рішення сувеніру.
     Самостійну роботу учнів супроводжує музика ( П. Чайковський « Вальс квітів»).
Фінал. Підведення підсумків заняття.
     Аналіз дитячих робіт.
     Виставка робіт учнів.
Післядія.
Домашнє  завдання : подарувати сувенір близькій людині.